Meeting Maajid Nawaz

10 12 2007

Fra Safia Aoudes blog 

Blogging pause is over, so far. I still have some problems writing and w´all know whatta is da cause of that problem (not being any problem at all for me haha) ;-) but I´ll promise y´all to keep blogging the next few weeks at least, inshallah.

Truth is I´ve been very busy helping to arrange a visit from British Muslim activist Maajid Nawaz to Denmark. There was a conference, a seminar and other activities to take care of.
Maajid Nawaz used to be a high profile honcho of the British Hizb ul-Tahrir organization. He was imprisoned for years in Egypt because of his membership to HT, and when he came back to Britain he thought it all over and defected. Now he works to expose Hizb ul-Tahrir whom he thinks is based on false aqidah and wrong political premises……læs mere

Gæst; Tidligere højtstående Hizbu Tahrir medlem i KBH 

Majied Nawad og Dawud Masieh tidligere hizb-ut-tahrir medlemmer gæster i København

Og læs mere her Nyhedsavisen og Berlingske Tidende


Handlinger

Information

42 responses til “Meeting Maajid Nawaz”

10 12 2007
Tallat (22:36:12) :

Kære Helen,
Sorry for den lange svartid. Jeg har ikke været på pakistan.bloggen længe. tak for medlemskabet af bloggen. Jeg kigger på det med det samme.

11 12 2007
Elefanten (07:41:10) :

Muslimer i Dialog har tidligere udmærket sig ved at invitere Yvonne Ridley til landet. De daværende ledende personer var Abdul Wahid Pedersen, Norman Malik og Gülay Kocbay.
Her er uddrag af terrorforskeren Lars Erslev Andersens efterfølgende læserbrev i Jyllands-Posten:

MANDAG aften havde foreningen “Muslimer i Dialog” inviteret til dialog om terrorisme i Dronningesalen i Den Sorte Diamant. Interessen var stor, og flere hundrede fortrinsvis unge muslimer troppede op. I dagens anledning var salen, et offentligt dansk rum, blevet inddelt i rækker, der var forbeholdt kvinder og andre rækker forbeholdt mænd. Scenen var sat. ……

Selv troede jeg ikke mine egne ører, da Ridley på mit spørgsmål, om hun ikke synes, det er et problem, at islamister distribuerer videoer i rekrutteringsøjemed med de slagtninger af gidsler, terroristerne i Irak står bag, svarede, at det var nødvendigt for muslimer at have disse videoer hjemme som alternativ nyhedsformidling til de vestlige mediers propaganda. At betragte disse slagtescener som alternativ og nødvendig nyhedsformidling forekommer mig at være udtryk for en syg tankegang, og at synspunktet oven i købet fremkaldte applaus fra publikum, gjorde mig forstemt. …

Om eftermiddagen havde jeg i Statsministeriet ihærdigt argumenteret for nødvendigheden af dialog mellem de muslimske indvandrersamfund og det danske samfund. Jeg må indrømme, at jeg mandag aften tvivlede meget på nytten af en sådan dialog, hvis en person som Yvonne Ridley betragtes som en repræsentativ talskvinde for foreninger som “Muslimer i Dialog”. Så er dialog blot et skalkeskjul for forbenet propaganda.

11 12 2007
Safia in good mood (12:09:42) :

Elefanten, du går øjensynlig kun ind for dialog med folk, du er enige med. Til din information, så kaldes sådan noget for monolog.

Min organisation hedder “Muslimer i DIALOG” og ikke “Muslimer i MONOLOG”.

11 12 2007
Karsten, Objektivist.dk (12:31:00) :

Nu ikke hænge med snablen ! Du ved jo det er som at kaste vand på en gås.

11 12 2007
Elefanten (12:41:48) :

Safia er kendt for at linke til David Irvings hjemmeside, så jeg er for så vidt ikke overrasket.

Jeg vi igen give ordet til Lars Erslev Andersen:

Ikke desto mindre må det give anledning til undren, at denne dialogiske forening så vælger til sit hidtil eneste politiske arrangement at invitere en kvinde, der har heltindestatus hos HT, fordi hendes synspunkter til forveksling ligner denne forenings. Under stor applaus betegnede denne britiske journalist og politiker, som Abdul Wahid Pedersen karakteriserer som »en skarp og til tider unuanceret dame«, Tony Blair »som værre end Pol Pot« og hun mente - under applaus - at videoer med halshugningsscener af gidsler i Irak er nødvendig alternativ nyhedsformidling til de vestlige mediers propaganda.

En anden imam og medlem af MID, Fativ Alev, forklarede mig dagen efter, at Ridley var blevet inviteret, fordi MID havde fået ry af »at være bløde« i miljøerne på Nørrebro, og at »det var nødvendigt at markere sig i miljøet i forhold til salafisterne og HT«. Alev fortsatte med at gøre opmærksom på, at »I forstår ikke den kamp, der er mellem os på den ene side og salafisterne og HT på den anden side«.“

11 12 2007
Safia has had 3 Coca Cola ;-) (17:28:59) :

Elefanten, du har ikke for to ører hjerne. Ja, ører hjerne, stavet som skrevet - det kan du så tænke lidt over, hvis din hjemmehjælp giver dig en hånd.

Jeg linker i øvrigt også til Sapphos hjemmeside - hvad gør det mig til? Jeg har endda også linket til Ayaan Hirsis gamle hjemmeside. Uha dada. Alle de mange, farlige links…hvad kan det ikke føre til?!

Du har åbensynligt et alvorligt problem med DIALOG og INFORMATION.

Uanset hvad du kopierer fra diverse netsider (kan du ikke selv?), så vil du aldrig nå hverken imam AWP eller bror Fatih til sokkeholderne. Du er den asfalt, de træder på, når de er på vej til moskeen. Hverken mere eller mindre. For dig er disse to mennesker uopnåelige på alle måder. Husk det.

Heldigvis bestemmer du ikke, hvem vi inviterer til dialog - for selv tør du jo ikke - men jeg gætter på, du er en sur, gammel mand - måske endda gammel trotskist - som nu begræder sin egen ideologis endeligt ved at hælde gylle over andres.

Find dig en sund hobby. Ellers rækker lykkepillerne ikke længe….

11 12 2007
Sosun Sendi (18:13:40) :

Safia, - du gør det konstant - du snakker udenom….
At forklare elefanten hvad forskellen på monolog og dialog er jo blot at snakke udenom det konkrete problem..
Det samme er det når du mener, at elefanten ikke når AWP eller Fatih til sokkeholderne, - who cares about hvem der når hvem, det er vel blot din mening - det konstruktive består vel i at besvare hans kommentar og ikke blander sort med hvidt! - hvorfor giver du ikke en besvarelse til det han har skrevet om Yvonne Ridley fx??

- og lige én ting til -
hvorfor skal der konstant være en nedladende og barnagtig tone??
- er det den metode man bruger, når man ikke rigtig har noget at sige til sit forsvar ?

11 12 2007
René (20:34:05) :

Safia’s ’svar’ er den samme gang dynd der kommer fra både safia, helen og mange andre muslimer, nemlig intet, en masse gang udenoms snak og så formentlig ender man med at blive kaldt islamofob eller lignende.

Jeg synes det er rart at få at vide hvad safia mener om fatih alev og abdul wahid pedersen - 2 personer der er totalt bogstav tro overfor koranen, sharia og hvad der med følger - stening, islam til Danmark skulle der nogensinde komme et muslimsk flertal og mange andre sindsyge ting.
Det undre mig meget at feks awp fremstår som en moderat muslim, når han holdninger er velkendte.
Hvis han er moderat ser det skidt ud……

11 12 2007
Tarik (22:49:38) :

Tak for oplysningen om Maajid Nawaz, vældig interessant. Kan vi ikke diskutere ham og hans budskab i stedet for Elefantes snabel-føring?

Men Safia, generer det dig ikke NETOP som muslim, at nogen fremhæver videoer af gruopvækkende mord på uskyldige som PRO-muslimsk oplysning!????

I så fald er Abu Ghraib vel nærmest PRO-AMERIKANSK propaganda…

11 12 2007
Helen Latifi (22:51:32) :

Velkommen sosun sendi…

12 12 2007
Sosun Sendi (11:49:57) :

Helen.. Tak… genopstået fra de døde =)

12 12 2007
Sosun Sendi (11:57:53) :

Tarik -

Jo, det kunne være interessant at diskutere ham også, men jeg mener bare at det er interessante facts Elefanten sidder inde med - vel og mærke, hvis det er sande facts… Derfor kunne det jo være interessant at blive klogere i den sag…Er der hold i det ? Det må MID’erne vel vide ? Helen, Safia ?

12 12 2007
Jørgen (12:16:07) :

@ Sosun Sendi

Super, godt at se dig tilbage i blogverdenen igen. Manglen på selvkritiske muslimer med humoristisk sans i den danske blogosfære er desværre stor (n’est-ce pas, Helen?), så vi er mange, der glæder os til dine skriblerier. :)

PS! Havde historien om, at du var blevet overfaldet og truet til tavshed noget på sig eller ej? Der har verseret forskellige forklaringer på, hvorfor du pludselig forsvandt her i sommers. Uanset hvad håber jeg, du har det godt …

Med venlig hilsen

12 12 2007
Helen Latifi (15:22:45) :

Jørgen

Ja og mangel på islamofober med humor er endnu større!

12 12 2007
Elefanten (15:37:43) :

Sosun Sendi kan begynde på MiD’s egen hjemmeside:

http://www.m-i-d.dk/default.asp?side=aktiviteter&id=30

Plakaten til arrangementet med Yvonne Ridley kan ses her:

http://www.filtrat.dk/grafik/plakatmuslimeridialog.jpg

12 12 2007
Sosun Sendi (17:13:57) :

Jørgen

Jeg har aldrig haft det bedre - og jeg afviser stadig historien.
Men tak for din bekymring :)
- og lige en lille ting : jeg er ikke muslim :)

12 12 2007
Tarik (19:16:18) :

Hvor kommer navnet Sosun Sendi fra?

Helen, hvad mener du om Hizb ul-Tahrir? Mig bekendt er det ikke en terror-organisation, men en fanatisk, afsporet politisk-religiøs sekt.

12 12 2007
Gülay Kocbay (19:30:32) :

Sosun det er flot, at du ikke lader disse rygter verserer videre.

13 12 2007
Jørgen (02:10:21) :

@ S. Sendi

Ikke muslim? Det er løgn! Der brast det håb …
;)

@ Gülay

Sosun det er flot, at du ikke lader disse rygter verserer videre.

Undskyld, Gülay, men hvorfor er det “flot?” Hvad er der flot i at sige sandheden?

@ Helen

En islamofob, en islamofil og en islamofascist kommer ind på en bar. På spørgsmålet hvad der skulle være, svarer islamofoben:
“Ingenting! Men har De noget mod, jeg ryger?”
“På ingen måde,” svarer den niqab-klædte bartender, hvorefter hun spørgende retter blikket mod den islamofile.
“Ditto,” replicerer denne, og tilføjer tænksomt: “Når bare det er halal.”
Alles blikke retter sig nu mod islamofascisten. Denne synes at tøve, hvorefter han resolut udbryder:
“Ved Allah, giv mig en ordentlig … CENSURERET! BEVAR TONEN, JØRGEN!hænger nedad! :)

13 12 2007
Jørgen (02:35:29) :

Ups, sorry, Helen. Der fik jeg vist endnu en besked slettet? Jeg ved det, det er min egen skyld. Hvorfor skal jeg også være så respektløs? Men jeg ku\’ altså ikke dy mig (det er stærkere end mig!), for et eller andet sted du altså ha\’ humor!

Please?

:)

20 12 2007
undrende (12:07:50) :

-> Sosun.

Du virker umiddelbart, som en meget fornuftig person.

Jeg undrer mig over at du her fortæller at du ikke er muslim, når du så sent som Feb. 2007 via Ruc’s hjemmeside omtales som medlem af Demokratiske Muslimer, der kritiserer bederum på universiterne.

Jeg antog egentlig at de fleste medlemmer af demokratiske muslimer var muslimer, men det er der måske en god forklaring på?

20 12 2007
Sosun Sendi (14:03:38) :

Undrende…

Jeg kan godt forstå at du undrer dig over det, det lyder også mærkerligt.
Men der ligger faktisk en længere historie bag det, som jeg af mange årsager ikke vil gå ind på nu. Det korte og det lange er vel umiddelbart at jeg ikke længere føler en tilknytning til islam på nogle punkter. - Man bliver ved klogere med tiden ;)

20 12 2007
Sosun Sendi (14:07:09) :

Ps.

Vi var mange forskellige muslimer. Og mange af dem havde nok den samme problemstilling som mig - nemlig at demokratiske muslimer ikke kun talte på vegne af muslimerne, men indvandrer generalt, så derfor tog man det til sig, om man så var kulturmuslim, troende muslim etc. Overordnet var det nok mest for at vise at man godt kan være en god borger i det danske samfund, på trods af at man havde mørkt hår og brune øjne..

20 12 2007
Helen Latifi (14:11:56) :

Sosun Sendi

Hvad fik dig til at ændre holdning mht. Islam?

20 12 2007
Sosun Sendi (14:26:08) :

Helen :

Der er mange elementer som jeg ikke kunne forholde mig til, jeg synes der var mange huller som jeg ikke kunne dække. Forsøgte man derimod at finde svaret på de huller, så var det ikke ligefrem et svar som tiltalte mig.
Men det er i det hele taget generalt at når man analyserer islams historie, koranen, shariaen, religionens agressive fremvækst - så er det ikke noget jeg mener, at jeg kan stå inde for.

20 12 2007
Helen Latifi (14:32:55) :

Sosun Sendi

Jeg gik fra at være kulturmuslim til praktiserende muslim, fordi jeg fik svar på de huller jeg havde ved selv at fordybe mig i religionen istedet for at høre på andre. Så det handler vel om en personlig erkendelse istedet for at lytte til dem der formodes at have mere viden uden videre fordybelse. Det er generalt en trend der stiger.

20 12 2007
Tarik (15:04:19) :

For mig er det al den snak om “brødre og søstre” og antividenskabeligt mumbo-jumbo, der giver mig lyst til at vende ryggen til mine forældres religion.

Det antiamerikanske “dem-mod-os” politiske budskab hænger mig også langt ud af halsen, men det er heldigvis ikke den Islam, jeg er opvokset med.

Jeg vil gerne være en del af et fælleskab omkring traditioner, kultur og historie, men jeg vil ikke sætte tro over viden, og jeg vil ikke underkaste mig en sekt.

20 12 2007
Sosun Sendi (15:06:15) :

Helen

Det har intet at gøre med at lytte til andre - hvilket jeg heller ikke har skrevet. Men det går man måske automatisk udfra blot fordi udfaldet ikke blev det ønskede?
Jeg brugte den samme metode- nemlig at fordybe sig i religionen, men det gav tilsyneladende ikke samme resultater - derimod blot en bekræftelse af at man ikke kan identificere sig selv som muslim.

20 12 2007
Sosun Sendi (15:09:42) :

Tarik -

“For mig er det al den snak om “brødre og søstre” og antividenskabeligt mumbo-jumbo, der giver mig lyst til at vende ryggen til mine forældres religion. ” - kan ikke lade være med at trække på smilebåndet :)

20 12 2007
Tarik (15:15:49) :

Ja, når muslimer kalder mig “bror”, føles det som om jeg var indfanget i Jehovas vidner! ;-)

20 12 2007
Sosun Sendi (15:33:16) :

Tarik -

forståeligt nok :)

20 12 2007
Safia happy again (15:33:55) :

Bror og søster er respektable tiltaleformer. Jeg bruger ordet “bror” for at vise en mand, at jeg holder af ham som var han min egen bror, og jeg bruger “søster” til en kvinde, som jeg holder af som var hun min egen søster.
Der er intet “mumbojumbo” i dette, men er derimod et udtryk for respekt og tillid.

20 12 2007
Tarik (15:40:38) :

Hvorfor siges det så kun af muslimer til andre muslimer? Eller af sorte til andre sorte? Eller af katolske nonner/munke til andre nonner/munke? Der er mere i det end respekt og tillid! Der antydes et tilhørsforhold til “familien”.

20 12 2007
Sosun Sendi (15:41:23) :

Respekt og TILLID ? - uddyb venligst tilliden?

Jeg kan sagtens respektere folk, uden at skulle betegne dem for bror og søster. Og er det ikke en form for overfladiskhed - at kalde fremmede folk for bror og søster?
Betyder det så også at det er respektløst af mig ikke at kalde dig for søster Safia ?

20 12 2007
Tarik (15:49:13) :

Lige netop, du ville jo ikke engang normalt tiltale din egen bror som “bror”, vel?

20 12 2007
Sosun Sendi (15:56:44) :

Tarik

Nej, det lyder så kunstigt..
Men det har jo også en anden virkning, som Safia glemmer.
Grunden til at man blandt muslimer betegner hinanden for “søster og bror”, er vel også fordi at man på den måde “lukker af” for de seksuelle tanker?

Sikke enige vi er i dag Tarik :)

20 12 2007
Tarik (15:59:42) :

Vi er ikke i familie med hinanden? (-:

20 12 2007
Sosun Sendi (16:04:29) :

Tarik

Ikke så vidt jeg ved - men jeg kan kalde dig “bror”, så er vi da næsten i familie! :)

20 12 2007
Tarik (16:17:36) :

Og så er det “halal” for os at blive set sammen. (Selv om jeg vist er gammel nok til at være din “onkel”, så det er stadig lidt suspekt…).

20 12 2007
Sosun Sendi (16:22:05) :

Tarik

“Alderen er jo kun et tal…” - Mellemøsten er vist de eneste som oprigtigt følger det udsagn! :)

20 12 2007
undrende (16:44:15) :

-> Sosun

Tak for svaret. Helt ok jeg har ikke krav på nogen lang forklaring, jeg var bare nysgerrig.

Og en fornøjelse at læse din og Tariks korte udveksling af synspunkter omkring religion, kultur. Det giver en vis nuancering i debatten her på bloggen.

20 12 2007
Tarik (16:50:01) :

Jeg vil berette lidt slægsthistorie fra fra 1940ernes Irak. Min meget rige 80-årige slægtning giftede sig med sine tjenestefolks 14-årige datter (det er muligt, han havde gjort noget ved hende inden…). Men han var døende inden brylluppet, og mens han lå på sygesengen sikrede han sig, at hans unge kone og hendes forældre fik foræret al hans ejendom! Det var helt imod reglerne, og forårsagede en sand blodfejde med hans virkelige arvinge. Pigen overlevede dog med sit private vagtværn, bestikkelse af dommere osv. Hun giftede sig igen flere gange siden med mænd, der blev hold i kort snor, ifølge familielegenden!

Skriv en kommentar

Du kan bruge disse opmærkninger : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>