Mordplaner mod dansk-tegner, hvad siger danske muslimer til det?

12 02 2008

I dag anholdte PET tre personer, der ifølge efterretningstjenestens oplysninger var i gang med at planlægge mordplaner mod tegneren Kurt Westergaard.  Hvad siger muslimerne i Danmark om denne sag? Her er en række udtalelser:

Pressemeddelese fra Muslimernes Fællesråd:

Pressemeddelelse vedrørende mordplaner mod én af karikaturtegnerne:

Det er med stor bekymring at vi i MFR må være vidne til, at en gruppe mennesker har lagt mordplaner mod én af karikaturtegnerne. Sådanne handlinger kan på ingen måde accepteres uanset hvilke bevæggrunde man end måtte have.

Det er på enhver måde beskæmmende, at en gruppe mennesker vil tage Islam som gidsel i forbindelse med egne motiver. Handlinger af denne art, har ikke og vil ikke, have nogen plads i Islam, som den blev forstået, udlevet og formidlet af profeten Muhammad (fred være med ham) og som den forstås og leves af langt størsteparten af muslimer i Danmark og den resterende del af verden.

Vi er i MFR tilfredse med at PET har været årvågne i denne sag og stoler på, at de har haft det fornødne grundlag til at skride ind over for gruppen af mennesker bag-mordplanerne.

MFR appellerer til, at alle tager deres ansvar som borgere og udviser samarbejdsvilje over for relevante offentlige instanser i Danmark, hvis noget sådan skulle blive nød-vendigt.

Yderligere oplysninger:

Zubair Butt Hussain - Talsmand for Muslimernes Fællesråd

Islamisk Trossamfund mener følgende:

Det Islamiske Trossamfund tager stærkt afstand fra enhver form selvtægt. Det tjener ikke vores sag, at nogen folk tager sagen i egen hånd. Tværtimod. Sagen skal håndteres igennem de juridiske instanser i Danmark, som er det Det Islamiske Trossamfund har gjort og altid vil bestræbe sig på at gøre i fremtiden.

Omar Abdul Kafi Wakf besøg 28-10-2007 - Nørrebro Hallen

Samtidig vil vi appellere til besindighed hos både politikere og medier om ikke at misbruge dette kedelige eksempel på at puste til ilden eller for egen vindings
skyld. Ingen i Danmark fortjener at leve i frygt.

Det Islamiske Trossamfund I Danmark 


Handlinger

Information

19 responses til “Mordplaner mod dansk-tegner, hvad siger danske muslimer til det?”

12 02 2008
Preben (21:03:38) :

Det er flot, at muslimerne tager afstand. Alle islamofobiske hjemmesider er fyldt med had til muslimerne og de er ligeglade om muslimerne tager afstand eller ej.

12 02 2008
Peter Holm (21:03:53) :

MFR forklarer… “Handlinger af denne art, har ikke og vil ikke, have nogen plads i Islam, som den blev forstået, udlevet og formidlet af profeten Muhammad (fred være med ham) og som den forstås og leves af langt størsteparten af muslimer i Danmark og den resterende del af verden.”

Man undres,
Asma bint Marwan var kone til Yazid Ibn Zayd Ibn Hisn al-Khatmi.
Hun skrev digte, fornærmede profeten Muhammed og samlede folk mod ham.
Umayr Ibn Adi kom til hendes hus hvor hendes børn sov omkring hende.
Han ledte efter hende med sin hånd, fordi han var blind, og fjernede det ene barn fra hende.
Han stak sit sværd i hendes bryst, til det stak ud af hendes ryg.
Så tog han til Muhammed for at deltage i morgen bønnen, med profeten ved al-Medina.
Allahs apostle sagde til ham: “Har du dræbt Marwans datter?”
Han sagde: “Ja. Skal jeg gøre andet?”
Muhammed svarede:” Nej. To geder vil samle sig om hende”.
Dette var det ord der var først hørt fra Allahs apostel.
Allahs Apostle kaldte ham Umayr “Basir” (Den Seende). (oversat fra wikipedia)

Hvordan kan man betvivle straffen for en fornærming af profetens ære, jvf ovenstående?

Jeg forstår ikke helt hvorfor MFR tager afstand - ikke fordi jeg ikke er enig i afstandstagenen, men kan blot ikke forstå at den kan kaldes andet end menneskelig og ikke islamisk?

12 02 2008
Peter Holm (21:05:50) :

Ovenstående blev overleveret af Ibn Sa’d: Kitab al-Tabaqat al-Kabir.

12 02 2008
Peter Holm (21:08:13) :

Iøvrigt Preben synes jeg det er flot at du er enig i afstandstagenen.
Bemærk dit eget ordvalg: Flot!

13 02 2008
Vivian (00:13:11) :

Preben
“Det er flot at muslimer tager afstand”

Hvorfor er det flot?
Er det ikke bare normalt, hvis man regner sig selv for et civilizeret og anstændigt menneske?
Det troede jeg, men jeg er jo hellere ikke muslim.

13 02 2008
LMNord (11:14:58) :

Man kan kun bakke op om at der bliver sagt fra muslimsk side, således at ekstremisterne bliver marginaliseret. Ekstremisterne hører ikke til i dette samfund….. men muslimer gør.

Så jeg regner med at også MID kommer med en fordømmende udtalelse.

Helen har faktuelt ikke sagt fra, men alene bragt citater fra nogen, der gør.

13 02 2008
Knud Larsen (12:09:17) :

Er det iøvrigt ikke lidt interessant at man kan ikke udvises til *noget* muslimsk land, for man må ikke udvises hvis man udsættes for nedværdigende behandling, og det gør man i alle muslimske lande.

Så uanset hvor mange gange fx tegnerne bliver truet og får ødelagt deres liv, så SKAL vi heholde trusselsmuslimerne på kontanthjælp resten af deres liv.

13 02 2008
erik (12:21:15) :

mange muslimer er så gennemført skeptiske overfor etnisk danskere at de simpelthen ikke kan tro at de tegninger ikke havde noget at gøre med hån af deres profet. For etnisk danskere er det uforståeligt at tegningerne konsekvent misforstås - forklaringen må være at muslimer er direkte racistiske overfor etnisk danskere. de kan ikke forestille sig at vi skulle have andet end ondt i sinde.

13 02 2008
Knud Larsen (13:15:33) :

Islamisk Trossamfund er naturligvis igen ude med slet skjulte trusler, - som da næstformanden sagde at “hvis Abu Laban rejser væk fra Danmark, så vil jeg ikke kunne holde de unge fra at begå terror”

Nu siger han så.

“De juridiske dommere og dermed demokratiets dømmende magt er sat ud af spil ved hjælp af den såkaldte terrorlov. Hvad der i denne henseende er endnu mere bekymrende er, at man gør det for at bekæmpe radikaliseringen. Når sådan en åbenlys uretfærdighed sker, så vil det give grobund for radikalisering, forudser foreningen.”

Mao, vi kan tage hatten op eller lade den ligge, - radikalisering får vi under alle omstændigheder. Nu skal der bruges millioner på at sætte ind mod denne radikalisering, - i England har man lige afsat én milliard kroner til samme formål.

Mange hævder jo, at islam og muslimer ikke adskiller sig fra andre reglioner - indvandrere. Men det skal man vist sige som et velmenende menneske, - det viser ens villighed til at kaste blår i egne øjne. Lige som når man går med til at forvrænge islams historie så den bedre passer nutidige muslimer.
I tredjeverdenslande ER sandheden noget meget fleksibelt noget, ingen regner med at nogen siger sandheden, man siger naturligvis hvad man tror vil passe sig bedst, og hvad der lyder bedst.

Derfor får mange indvandrere et veritabelt chok, når de kommer til vesten, hvor man siger tingene ligeud, OG endog kan grine af både Jesus og Jomfru Maria, - det er for dem helt ufatteligt, at man ikke ryger direkte i fængsel, som minimum for sådanne ting.

MEN altså, disse tunesere kan ånde lettet op, de bliver med garanti IKKE sendt tilbage til det moderate muslimske land Tunesien, for også dér bliver man naturigvis systematisk tortureret, hvis de regerende ikke synes man pynter i landet.

Islam ER noget helt for sig selv, og gudskelov for det !

13 02 2008
erik (13:46:36) :

det pudsige ved det fokus den muslimske verden har i dag er at den er vendt mod genoptrykningen af tegningerne - IKKE mod de idiotiske mordere der tager islam som gidsel -
hvorfor?
- det er svært ikke at tro at det skyldes at et overvældende antal muslimer i DK mener det er helt ok at myrde tegneren punktum!

det at der ikke er demonstrationer i dag mod andet end de skide tegninger viser muslimers sande ansigt - og det er voldeligt og der er en bombe i turbanen…

13 02 2008
Knud Larsen (14:30:10) :

Iflg Nyhedsavisen er det vel kun halvdelen i Gellerupparken som ville glæde sig over tegnerens død.
Sjovt nok han man åbenbart troet at han VAR død, da der cirkulerede en SMS for en måned siden med det budskab. Man følger hjemlandenes tradition med rygtedannelser og cirkulerende myter om alt mellem himmel og jord.

Dengang Rusdie fik sin dødsfatwa, da gik tusinder af danske muslimer på gaden, IKKE for at demonstrere mod fatwaen, men for at demonstrere mod Rusdie.

Preben Wilhjelm skrev i aviserne dengang, at venstrefløjen svigtede ved ikke at lave en stor moddemonstration. Dét turde man ikke for ikke at genere muslimernes sarte følelser, - havde det været hvilken som helst anden gruppe der demonstrerede for et mord pga en bog, så havde venstrefløjen været på banen med det samme.

13 02 2008
colono (14:51:53) :

“For etnisk danskere er det uforståeligt at tegningerne konsekvent misforstås - forklaringen må være at muslimer er direkte racistiske overfor etnisk danskere. de kan ikke forestille sig at vi skulle have andet end ondt i sinde.”

Jesus Kristus - kravl dog ned fra den hest…. det er jo åbentlyst “friheden til at håne” og ikke til at ytre sig som det handler om - vi snakker jo om netop de samme mennesker som ikke ville forarge folk med sarkasme rettet mod kristendommen:

“I 2003 blev Jyllands-Posten tilbudt at bringe en tegning, der afbilder Jesus mildt karikeret i færd med at udføre forskellige hop og spring som en humoristisk kommentar til opstandelsen. Jyllands-Postens daværende søndagsredaktør afviste imidlertid at bringe tegningen med følgende begrundelse: »Jeg tror ikke, at Jyllands-Postens læsere vil more sig over at se tegningen. Faktisk tror jeg, at den ville udløse et ramaskrig. Derfor vil jeg ikke gøre brug af den.« ””

Mere her: http://kritisk.wordpress.com/

13 02 2008
Elefanten (15:10:16) :

Det er en noget vinklet historie, som colono bringer.
En stor avis som Jyllands-Posten afviser dagligt flere hundrede indlæg.
JP har bragt uærbødige tegninger af Jesus. Bl.a. Jesus på korset som sprællemand tegnet af den mordtruede Kurt Westergaard.

13 02 2008
mb (15:17:07) :

@Colono
Friheden til at håne, ytre, eller anprise er den samme.
Det er lissom muligheden der er definitionen på frihed.

Muhammedtegningerne blev ikke bragt i forbindelse med ramadanen for at drille troende under en højtid.
De 2 situationer er ikke direkte sammenlignelige.

At folk med en religiøs tro bliver drillet, må de finde sig i, især når de ønsker/kræver at ‘vi andre’ skal tage dem meget meget alvorligt.

At JP så undlod at trykke i forbindelse med påske, kan man da let mene var en fejl… men JP er en forretning, og anså måske at det var uklogt at drille de betalende kunder.

Venstrefløjen har heldigvis gennem de sidste 150 år fået gud ud af videnskaben, forvaltningen, klasseværelset, soveværelset og andre steder hvor han ikke har noget godt at gøre - derfor er det så spøjst, at vi nu skal have en ny gud der er meget mere dømmende ind ad bagvejen, og med samme venstrefløjs støtte

13 02 2008
Knud Larsen (16:42:56) :

Man har jo set tusinder af karrikaturer af Jesus og Maria, - og tegneren Westergaard havde en tegning med en Davidsstjerne og en kæde med en bombe magen til profetens bombe.

Hvis man fremstillede Muhammed bare én promille så groft som man fremstiller Jesus, - fx i en flaske pis - osv osv osv, så ville hele verden jo stå på den anden ende. Der ER fanden til forskel på muslimers reaktion og så reaktionene fra folk fra andre religioner.
Men islam ER jo også helt speciel, idet muslimer ikke anses som individer, men som medlemmer af Ummaen, som *muslimer* før noget som helst andet. Det er også derfor man aldrig har fået indført noget der ligner ytringsret i noget muslimsk land, - som en filosof skrev: Tankefriheden bliver meningsløs når tænkningens subjekt ikke er individet.

Islam historie er helt anderledes en andres områders, - det vil nok tage 200 år før man finder frem til en islam der kan indeholde også hensyn til individets interesser. Men det kræver at Koranen bliver anset or en “tekst”, og det bliver man, som det er nu, dømt frafalden for, hvis man siger, - som man kan se i det moderate Egypten.

Der er meget at arbejde med for en europæisk muslim, - på med vanten ;-)

13 02 2008
Tarik (18:19:39) :

Hvis beviserne holder, så er udvisning af de to tunesere er den ENESTE passende straf, evt. efter afsoning af fængselsstraf i Danmark. Det vil være et klart signal. Og det eneste, der kan få en reel afskrækkende virkning. Jeg forstår slet ikke Trossamfundet linje i den sag. Hvilken forpligtelse har Danmark dog til at huse farlige, kriminelle udlændinge? UD med dem, UD!!!!!

Men derudover håber jeg, det er muligt at adskille diskussionen om muslimske individers forkerte reaktioner fra diskussionen omkring selve tegningerne. Jeg kan GODT forstå, hvis man vil trykke tegningerne som trods-reaktion imod trusler. Man har naturligvis RET til at tegne og gøre grin med profeten. Men det virker som pointen er at fornærme bare for at fornærme. Faktisk ret barnligt…

13 02 2008
13 02 2008
Peter Holm (22:06:30) :

@Tarik,
Hvis du mener at pointen med at gentrykke tegningerne er at fornærme BARE for at fornærme, hvorledes forklarer du så de aviser der bringer tegningen(-erne) for første gang under Muhammedkrisen Light - mens de ikke viste den under den rigtige Muahmmedkrise… tror du de nu ønsker at provokere fordi de har ændret holdning?
Så er det vel ikke barnligt, men utryk for en reel holdningsændring - eller?

13 02 2008
Knud Larsen (23:46:12) :

Selvfølgelig er det IKKE for at fornærme at selv Politiken nu bringer tegningerne, det er for at vise at ytringsfrihed er så utrolig væsentlig. Uden den HAR man slet ikke noget civilt samfund, - hvilket jo er problemet i alle muslimske lande.

Derudover ER det jo strengt, at Trossamfundet IGEN kommer med slet skjulte trusler om radikalisering hvis de ikke får deres vilje.

Noget jeg lige faldt over da jeg ledte efter noget helt andet.

“Koranens forsikring: “I er den bedste af alle nationer, menneskene har kendt.” Al umma (nationen) og Koranen taler og tænker.

Tankefriheden bliver meningsløs, når tænkningens subjekt ikke er individet.

Grundlaget for islams erkendelseslære har altså tre aspekter, der viser, at denne religion ikke kan tilpasses tankefriheden:

1) Forholdet mellem de religiøse og de politisk institutioner er organisk og ikke konfliktpræget.
2) Den Hellige Bog har status som uantastet autoritet og er den “diskurs” eller det oprindelige budskab, der formodes at organisere religionene og samfundet, som i den islamiske virkelighed udgør et hele.
3) Fællesskabet prioriteres konsekvent over individet.

(Islams modernisering omfattede ikke tankefrihed, fornuftsdyrkelse eller respekt for individualitet)

Walid al-khachab

(Mon han stadig er i live?)

Skriv en kommentar

Du kan bruge disse opmærkninger : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>