Muslimske kvindelige sangerinder

12 02 2008

En ung muslimsk kvinde på snart 18 år, halv palæstinenser og halv dansker, har fundet melodien som et middel til at udtrykke sine følelser på. Hun har noget som andre unge kvindelige musiker ikke har, og det er sløret. Måske ser vi hende optræde på den danske musikscene, hvis vel og mærke hendes muslimske omgangskreds vil støtte op omkring hende, da det, at en muslimsk kvinde synger officielt er et kontroversielt emne.

Du kan høre Jasmin på hendes myspace eller hendes officielle hjemmeside.

m_70b06a5f36071609be3b0f10d1a36f0d.jpg

Jasmin

Der er andre muslimske kvinder, her 2 fra tyskland, Sahira og Neenah, som også har fundet musikken som et spirituelt værktøj samtidig med at de er tro imod deres religion, ihvertfald hvad øjet ser! Sangene indeholder ikke den helt store lovprisning af Gud, de er mere baseret på hverdags probz. Du kan høre deres sange ved at trykke på billederne:

8768-1178713127.jpg              4588055b4173b_berlin_rapper_zahira.jpg    


Handlinger

Information

27 responses til “Muslimske kvindelige sangerinder”

12 02 2008
LMNord (10:37:16) :

OT….

I forbindelse med mordplaner mod en bladtegner udtaler Peter Skaarup fra DF flg. :
“- Vi politikere kan opstille en synlig konsekvens over for den slags hjemlig islamisme, men det moderate muslimske samfund må også komme på banen med en fordømmelse uden forbehold. Der kan ikke være nogen som helst forståelse for denne primitive fanatisme, siger Peter Skaarup.”

Det er da for fedt at DF anerkender at der findes moderate muslimer og at han beder om deres hjælp til at isolere de fundamentalistiske tågehorn.

12 02 2008
Sosun Sendi (12:39:19) :

Hvad er meningen med tørklædet, når man optræder som de gør?
Modsiger de ikke deres egen religion?
Billederne som du har valgt her, minder jo meget om dit eget billede, som du fik fjernet - nemlig at de virker tiltrækkende..Det er jo ikke ligefrem ydmyghed som de udstråler..
Igen - er det bare bevist, at tørklædet udelukkende er et politisk motiv, og ikke andet.

12 02 2008
Tim Poulsen (12:54:03) :

- LMNord
Hvad ialverden har det at gøre med kvindelige muslimske sangerinder at gøre???

Men ellers kan det da kun være positivt at koranen (jeg ved ikke om det er forbudt ifølge koranen) og ’tilhørende skrifter’ ikke tolkes fanatisk. Nogle muslimer mener jo slet ikke at det er tilladt at høre/komponere musik.

off topic (pga. LMNord):
Nogle mener også at man ikke må tegne nogle af profetterne i den muslimske tro (gælder også Jesus, men indtil videre bliver der tilsyneladende kun reageret hvis det er Muhammed der tegnes).

Tilsidst vil jeg lige tilføre at da den såkaldte Muhammed-krise var på sit højeste virkede det lidt komisk/dobbelt moralsk at høre et musik band som Outlandish (to af medlemmerne er muslimer) kritisere tegningerne, netop fordi at de mente det var forbudt. Idet at andre muslimer mente at det var forbudt at lave musik. Begge dele bliver jo tolket forskelligt, alt efter hvilken muslim man spørger.

12 02 2008
LMNord (13:17:35) :

-> Tim Poulsen

Det har intet med muslimske kvindelige sangerinder at gøre….. Og da du godt ved hvad “OT” står for undrer jeg mig over at du spørger…

Og jeg tog det op fordi jeg har haft diskussionen med Helen OM moderate muslimer SKAL tage afstand til ekstremisterne. Det mener jeg, mens Helen ikke mener det.

12 02 2008
Knud Larsen (13:27:43) :

Helen

Jeg har kigget på billederne af Jasmin på hendes hjemmeside. Ser hun sød ud, eller ser hun sød ud ;-)

Igen kan man se, at tørklædet jo IKKE gør det, som fx Helen hævder de gør. Hendes ansigt ser jo *endnu bedre* ud, end hvis hun havde noget kedeligt hår, - eller bare almindeligt hår.

OG hun kan skifte disse utrolig flotte tørklæder, så man hver eneste dag ville lægge mærke til hendes smukke og sensuelle ansigt.

Tørklædet ER kun en tradition, - som endog blev droppet i masser af år i den muslimske verden - det gør intet for at sløre kvinders seksualitet, og det virker da som sagt heller ikke i den muslimske verden.
Det er langt farligere for en kvinde at gå alene dér end det er i Danmark, - der er slet ingen sammenligning.

Meget tyder på, at det Koranen nævner, det er at “brysterne” skal dækkes af tørklædet, - hvilket også sandsynliggøres af, at der i samme vers er forbud mod at “stampe i jorden” så man kan se kvindernes ynder.

Så bliv nu ikke så vred at du/I stamper i jorden, over det jeg skriver ;-)

Jeg er iøvrigt i gang med at læse en utrolig god bog om islam - og islams historie, - af en pakistansk antropolog. Der er mange nye og interessant oplysninger om - især - islam i Indien og Pakistan.

Det bedrøvede mig dog at læse at man i Persien engang - på foranledning af en wahhabi-lignende mullah - smadrede hundredetusinder af vinkrukker i shaens vinklæder ;-)

Hvis jeg finder noget interessant om brug af slør, så vil jeg fluks delagtiggøre alle herværende bloggomaner om det.

12 02 2008
Tim Poulsen (15:39:07) :

-LMNord

jeg lagde ikke lige mærke til OT’et.. Min fejl.

12 02 2008
LMNord (15:56:52) :

-> Tim Poulsen

Hvor der handles, der spildes :-) så ingen problem….

Nb…. har lige været gennem en længere debat om hvorvidt jeg var racist eller ej på en anden blog (og det havde ikke noget med muslimer at gøre….), så jeg er nok lidt overfølsom mht. at blive misforstået….. :-)

Nå hvis jeg må kommentere OT, dvs. Om Topic (bare for at forvirringen bliver total…), så vil jeg pænt og høfligt spørge om hvorfor det er kontroversielt at en muslimsk kvinde synger officielt?

Og hvorfor det kun vil lykkes hvis hendes muslimske omgangskreds vil støtte hende, når nu er både religion og tørklæde er et personligt valg?

12 02 2008
Gülay Kocbay (16:06:21) :

Sosun er enig, hvad er meningen med tørklædet, når hun tiltrækker så mange andre med sin smukke stemme???
Hvorfor smider hun ikke tørklædet og optræder uden tørklædet??
Islam er står frit til, man har fået et valg og hun kan enten vælge det ene eller det andet…

12 02 2008
Elefanten (16:21:29) :

Jeg mener, at hr. Larsen indirekte forklarer Helens mange sagsindlæg.

Religionen forbyder Helen at stampe i jorden.

12 02 2008
Uzay Kertenkelesi (16:28:29) :

Den går ikke at optræde foran mandligt publikum!

12 02 2008
Jørgen (17:16:42) :

@ Elefanten

Jeg mener, at hr. Larsen indirekte forklarer Helens mange sagsindlæg.

Religionen forbyder Helen at stampe i jorden

LOL! :mrgreen:

Kom nu, Helen - STAMP I JORDEN, STAMP I JORDEN, STAMP I JORDEN!

12 02 2008
Jørgen (17:19:31) :

Hej Gülay!

12 02 2008
Peter Holm (18:44:00) :

Lad os alle stampe i jorden - over de perverse mordplaner mod KW - og smile når de perversttænkende, er blevet smidt ud af vores allesammens land!
Go´ tur hjem - evt med Jasmins musik som underlægningsmusik :o)

Vi kan alle glæde os over at Danmark ikke har en van gogh endnu.

12 02 2008
Gülay Kocbay (21:07:03) :

Hej Jørgen til dig også :-)

12 02 2008
Helen Latifi (21:36:43) :

Jørgen

Gu gider jeg ej at stampe!! :-)

Det er sjovere at se islamofober stampe i jorden af vrede.

12 02 2008
Sosun Sendi (21:44:11) :

LMNord

“Og hvorfor det kun vil lykkes hvis hendes muslimske omgangskreds vil støtte hende, når nu er både religion og tørklæde er et personligt valg?”

Selvfølelig er det hendes eget valg, det skal hverken jeg eller andre blande os i, faktisk glæder det mig kun, fordi jeg føler at der sker en tiltrængt form for “modernisering” inden for “islam”.
MEN MEN MEN - ud fra et islamisk synspunkt, så er det altså syndigt - så kan man vende og dreje den så meget som man nu vel.

12 02 2008
Jørgen (21:46:36) :

@ Helen

Jo, men som Knud skriver, så er der en grund til, at vi ikke er så sjove, når vi stamper i jorden:

Meget tyder på, at det Koranen nævner, det er at “brysterne” skal dækkes af tørklædet, - hvilket også sandsynliggøres af, at der i samme vers er forbud mod at “stampe i jorden” så man kan se kvindernes ynder.

Med fare for at gentage mig selv gentager jeg derfor min opfordring til dig: STAMP I JORDEN, STAMP I JORDEN, STAMP I JORDEN!

:razz:

Jørgen

12 02 2008
Helen Latifi (21:52:39) :

Jørgen

Grineren…hehe

Som om Knud er denne tids kløgtige imam!! Knud er bare et almindelig forvirret debattør med faktisk en sund interesse i islam mashallah :-).

Faktisk burde jeg skifte mine højhælede sko ud med ikke-larmende hæle. Det vers i koranen er relateret til den tids kvinder i Arabien, som elskede at bære ankelkæder med små klokker, så når de gik tiltrak de mændenes opmærksomhed. Dette er ikke velset i islam.

12 02 2008
Helen Latifi (21:59:55) :

Kære Sosun Sendi

Hvad gjorde at du forlod Gud? Det er måske et lidt for personligt spørgsmål, så du må selv om du vil svare på det eller ej. Jeg er bare nysgerrig.

12 02 2008
Peter Holm (22:26:30) :

Helen søde… en kristen ville spørge hvad der fik dig til at forlade Gud ?

18 02 2008
Islameyes (13:58:58) :

Faldt over dette så en lille kommentar til dig Gülay Kocbay du skriver dette:

Sosun er enig, hvad er meningen med tørklædet, når hun tiltrækker så mange andre med sin smukke stemme???
Hvorfor smider hun ikke tørklædet og optræder uden tørklædet??
Islam er står frit til, man har fået et valg og hun kan enten vælge det ene eller det andet…

Jeg vil sige til dig Gülay Kocbay som Jasmins mama :) Jasmin bruger musikken til at komme ud med hendes budskab og ikke for at tiltrække, hvorfor skal hun smide sit tørklæde når det er hendes valg at have det på og synge, ja og hun har valgt at bære sit tørklæde med stolthed

Jasmins mama

18 02 2008
Sosun Sendi (16:09:53) :

Kære Jasmins mama

Hvad er din defination på tørklæde? Hvad er formålet?

18 02 2008
Gülay Kocbay (16:39:31) :

Jasmins Mama,

Tror du ikke hun tiltrækker opmærksomhed, når hun synger??

18 02 2008
Knud Larsen (19:19:13) :

@ Helen

Det er IKKE imamer der ved noget om islam, de leder bare bønnen, - det er ulamaer som er “lærde”. Jeg ved godt det er anderledes inden for shia.

Jeg er ikke forvirret ;-) og jeg ved naturligvis mere om islam end 99,99 pct af verdens muslimer, de fleste ved jo praktisk taget ingenting, dvs de kender nogle ritualer, og det er det hele.

Uden at prale kan jeg også sige, at jeg ved mere end mange ulamaer, simpelthen fordi jeg studerer ALLE former for islam, mens ulamaer typisk kun kender til deres egen “madhab” - lovskole. De ville jo besvime, hvis de skulle læse historiske tekster med kritiske muslimer, eller studere fx shia-islam hvis de er sunnier.
De ved så langt mere end jeg, om detaljer i de haditter de baserer deres lovskole på, og langt mere om brugen af juraen inden for deres egen lovskole, og også andre ting naturligvis.

Jeg er naturligvis ikke inde i detaljerne for arveregler for folk som er halvt dyr halvt menneske, eller for en hermafrodit,- to ting islamforskeren Skovgård Peterersen siger han får meget viden ud af at diskutere med ulamaer i Egypten. Sådanne ting går man nemlig meget op i, man HAR jo regler for det meste allerede, så nye interessante problemstillinger er lige en god udfordring for en glad ulama.

Anyway, dit kendskab til Koranen og historien er ikke noget at reklamere med, tørklædeverset har INTET med ankelklokker at gøre, OG klokker ville jo ringe når man GÅR med dem, man behøver ikke stampe i jorden.

Her er den relevante del af verset:

“De må kun fremvise deres pryd for deres ægtemænd, deres fædre og deres svigerfædre, deres sønner og deres ægtemænds sønner, deres brødre og deres brødres og søstres sønner, deres kvinder, deres slavinder, mandlige tjenere uden kønsdrift og børn, der intet ved om kvinders private kropsdele. De må ikke stampe med fødderne, så man får nys om den pryd, som de holder skjult.”

Du kan nok se den ikke holder med klokke-argumentet, - der er tale om “private kropsdele”, og det må enten være kønsdele eller bryster, eller nok begge dele. Og havde det drejet sig om klokker, så havde Vorherre jo kunne skrive det direkte ;-)

Iøvrigt var det jo ikke meget kvinderne fik lov at gå uden for huset, - efter at islam var indført i Medina, FØR havde de langt større frihed, siger haditterne.
Aisha skriver at kvinderne gik ud efter mørkets frembrud og trak deres tørklæder sammen omkring sig - de gik sammen ud for at forette deres nødtørft, siger hun.

Du mener vist at en “lærd” er en person som helt frit opfinder regler ud af den blå luft?

19 02 2008
Tarik (00:11:23) :

Sosun og Gylay og Uzay, jeg er dybt uenig i, hun ikke kan være muslim og gå med tørklæde, og samtidig optræde som sangerinde foran et mandligt publikum! Hvorfor kan hun ikke det? Jovist, det er med til at rykke nogle grænser. Fuldstændigt magen til dem, der først i de sidste godt 100 år er blevet rykket i de kristne samfund. Det er på høje tid, at en pige kan være stolt muslim og dygtig musikstjerne! Ingen naragtig muslimsk mand som Uzay kan have vetoret over kvinderlige muslimers identitet, no way!!!

Hvis de fundamentalistiske idioter siger at “den ikke går”, så er det klart, så vil de udstille Islam som noget, der vil underkue kvinders kunstneriske talenter, og det vil næppe styrke deres sag blandt moderne unge piger fra muslimske hjem.

20 02 2008
Helen Latifi (23:26:54) :

Knud

Tro på, at kvinderne var mere undertrykte efter islam kom. Du har åbenbart ikke læst arabisk historie grundig nok, og hvad det var der foregik før profeten kom.

End of diskussion…

Islamkritikere kan ikke forstå islams budskab hvis deres intention ikke er rene!

Jeg synes jeg bliver ved med at gentage mig selv.

21 02 2008
Peter (20:16:55) :

@Helen,
Selvfølgelig gentager du dig selv gang på gang… du luller dig stille og roligt i søvn.. helt almindelig menneskelig reaktion… hvis man gentager en løgn, husker man den bedre og ender til sidst med at tro på det!
Man kan også lyve sig lykkelig - end of disCussion (staves med C og ikke K - lige som islamiC og islamisK), på samme måde med dit banner til højre - der står No Rascisme og ikke No Racism… men det er måske helt bevidst?
Ja, undskyld jeg blander løgn og stavekontrol sammen… så´rn er det!
Kom du bare med din censur, hvis det er det du gør :o) !

Skriv en kommentar

Du kan bruge disse opmærkninger : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>